Over Centram

Privacy

Dit is de privacyverklaring van Stichting Centram voor cliënten en zakelijke contactpersonen. Om u goed van dienst te zijn en om ons werk zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren, verwerkt Centram uw persoonsgegevens.
Buurtteam Amsterdam Centrum en Veilige Haven zijn onderdeel van Stichting Centram. Deze privacyverklaring geldt ook voor cliënten en relaties van Buurtteam Amsterdam Centrum en Veilige Haven.

Centram acht een zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens van groot belang. Uw persoonsgegevens worden door ons dan ook zorgvuldig verwerkt en beveiligd. U kunt erop rekenen dat uw gegevens bij Centram veilig zijn en dat wij ons houden aan de geldende wettelijke regels. 

Waarom heeft Centram een Privacyverklaring? 

We hebben in deze Privacyverklaring voor u op een rijtje gezet hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. U kunt hierin lezen welke persoonsgegevens wij van u verwerken, voor welke doeleinden, wie uw gegevens mag inzien, hoe wij uw gegevens bewaren, aan wie wij uw gegevens doorgeven en welke invloed u daarop zelf kunt uitoefenen. Wij willen dit samen met u oppakken in uw belang! 

Juist omdat gesprekken met onze medewerkers vaak gaan over persoonlijke, vertrouwelijke situaties. Het is goed om te weten dat onze medewerkers een beroepsgeheim hebben. Dit houdt in dat zij niet met anderen over u spreken, tenzij u daar expliciete en specifieke toestemming voor verleent of wij dit verplicht zijn in het kader van de afgesproken overeenkomst die we met u hebben. 

Wat zijn persoonsgegevens? 

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die kunnen worden herleid tot een natuurlijk persoon en dat bent u. Bij persoonsgegevens kunt u denken aan: uw naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. Daarnaast kan het ook gaan over Inhoudelijke informatie rondom de zaken waarvoor u door ons wordt geholpen, hoe die situatie is ontstaan en wie u daarbij kunnen helpen. 

Dit soort gegevens verkrijgen wij van u als u bijvoorbeeld een formulier invult, een brief of e-mail stuurt, of met ons belt. Om goede ondersteuning te kunnen bieden hebben wij deze persoonlijke gegevens van u nodig. We gaan hier zorgvuldig mee om.  

Op het moment dat uw persoonsgegevens door uzelf of door een derde (bv. uw huisarts) met Centram worden gedeeld verwerken wij deze. De betekenis van het begrip verwerken is ruim en houdt onder meer in: verzamelen, opslaan, raadplegen, verwijderen, gebruiken en het verstrekken van gegevens aan derde partijen. Maar ook het wissen of vernietigen valt onder de term ‘verwerken’. Wij informeren u vooraf welke persoonsgegevens wij gebruiken voor de hulpverlening en welke gegevens wij opslaan in ons systeem. Dit geldt ook voor uw persoonlijke verhalen. 

Wij verstrekken uw persoonsgegevens uitdrukkelijk niet aan derden, tenzij dat noodzakelijk is vanwege een van de volgende drie redenen: 

  1. In het kader van de uitvoering van uw ondersteuningsplan of hulpvraag of 
  2. Centram verplicht is persoonsgegevens te verstrekken op basis van wet- of regelgeving of 
  3. Als de verwerking van gegevens noodzakelijk is voor het algemeen belang bijvoorbeeld voor de veiligheid van personen.

 

Waarop is de Privacyverklaring van toepassing? 

Deze Privacyverklaring is van toepassing op alle persoonsgegevens die Centram verwerkt in het kader van haar dienstverlening op geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde wijze. In deze verklaring zijn behalve de algemene bepalingen ook specifieke bepaling ten aanzien van persoons- en hulpverleningsgegevens opgenomen.   

Deze privacyverklaring heeft betrekking op: 

  • Cliënten van Centram voor wie we integraal samenwerken met andere organisaties. 
  • Cliënten die exclusief hulp ontvangen van Centram-medewerkers. 
  • Contactpersonen van onze (potentiële) opdrachtgevers, zakelijke klanten, leveranciers of business partners.
  • Sollicitanten en stagiairs

Van wie verwerkt Centram persoonsgegevens? 

Van alle personen met wie we contact hebben (telefonisch, digitaal, mondeling of schriftelijk), kunnen we persoonsgegevens verwerken. Dit zijn onder meer klanten van Centram en potentiële klanten die gegevens opsturen of onze locatie bezoeken. Ook verwerken we persoonsgegevens van contactpersonen van onze (potentiële) opdrachtgevers, zakelijke klanten, leveranciers of business partners, sollicitanten en stagiairs.  

Belangrijk: als u als organisatie of bedrijf persoonsgegevens van uw medewerkers aan ons doorgeeft, dan bent u volgens de geldende wetgeving verplicht om uw medewerkers hierover te informeren. U kunt deze privacyverklaring aan uw medewerkers geven. Zij weten zo precies hoe Centram omgaat met hun persoonsgegevens. 

Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens? 

De verantwoordelijke voor het verwerken van uw persoonsgegevens is Centram, gevestigd aan de Kloveniersburgwal 43, 1011 JW Amsterdam ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 34370890. De verantwoordelijke is degene die formeel-juridisch beslist of en, zo ja, welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel dat gebeurt en op welke wijze. 

Waarvoor gebruikt Centram uw persoonsgegevens? 

Centram mag enkel persoonsgegevens van u verwerken als wij daarvoor een wettelijke grondslag hebben. De wettelijke grondslagen die wij gebruiken voor het verwerken van uw persoonsgegevens zijn: 

  • de verwerking van uw gegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst; 
  • de verwerking van uw gegevens is noodzakelijk om een wettelijke verplichting na te komen; 
  • de verwerking van uw gegevens is noodzakelijk ter bestrijding van ernstig gevaar bijvoorbeeld uw gezondheid; 
  • de verwerking van uw gegevens is noodzakelijk in situaties wanneer dit in het belang is van Centram en waarbij uw belang niet of minder geschaad worden.  

Centram verwerkt uw persoonsgegevens ten behoeve van een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, in het bijzonder de kwaliteit van haar aanbod te bewaken, voor het beheer van de dienstverlening, het bepalen van haar beleid en de verantwoording van haar werkzaamheden aan haar opdrachtgevers.  

In het algemeen verzamelen en verwerken wij uw gegevens alleen voor de uitvoering van onze taken als maatschappelijk dienstverlener, zoals bijvoorbeeld omgaan met geld, hulp bij schulden, gezondheid & zelfredzaamheid, steun bij problemen in relaties en gezin, huiselijk geweld en een veilige plek bij u in de buurt creëren via ons sociaal wijkteam. 

Meer specifiek vragen wij u om uw persoonsgegevens met ons te delen voor onder andere de volgende doeleinden:  

  1. Leveren van hulp- en dienstverlening
  2. Verantwoording geleverde dienstverlening
  3. Interne Beleidsvoering
  4. Intern beheer

 

Wij verwerken uw persoonsgegevens alleen voor de genoemde doeleinden. Wanneer wij uw gegevens gebruiken voor andere (nauw verwante) doelstellingen, zullen we u conform de wet hierover nader informeren en de vereiste maatregelen nemen. 

Welke persoonsgegevens verwerken wij? 

Buurtteamondersteuning individueel 

Wij verwerken: 

  • Uw persoonsgegevens zoals naam, adres en geboortedatum, telefoonnummer en mailadres en BSN; 
  • De reden waarom u zich bij het Buurtteam heeft aangemeld. 
  • Informatie voor het beantwoorden van uw hulpvraag voor zover dat nodig is, zoals uw woon-, werk-, en gezinssituatie en uw gezondheids- en hulpverleningssituatie. Afhankelijk van uw hulpvraag kunnen dat ook andere gegevens zijn. Dat bespreken we met u. 
  • Hoe onze ondersteuning verloopt, hoe deze u heeft geholpen en hoe we deze hebben afgesloten.

Wij ontvangen deze persoonsgegevens van uzelf. Tevens kan het zo zijn dat u anderen toestemming heeft gegeven om gegevens met ons te delen. Tot slot kunnen wij uw persoonsgegevens inzien in RIS-wijkzorg, dit is een digitaal systeem van de gemeente. Het doel van dit registratiesysteem is om per Amsterdammer 1 ondersteuningsplan met 1 regievoerder te hebben. 

Wij delen gegevens met derden alleen als dit noodzakelijk. Wij doen dat in overleg met u, behalve als dit ter bestrijding van een ernstig gevaar (bijvoorbeeld uw gezondheid) niet mogelijk is.  

Op het moment dat we met u de vraagverheldering in het kader van de WMO starten, zijn we door de gemeente Amsterdam verplicht om u te registreren in het gemeentelijke systeem RIS Wijkzorg. Dit is een digitaal systeem van de gemeente. Het doel van dit registratiesysteem om per Amsterdammer 1 ondersteuningsplan met 1 regievoerder te hebben. Dit geldt niet als u informatie of advies wilt.  

Wij bewaren uw gegevens maximaal 5 jaar na afsluiting van uw dossier. 

Buurtteamondersteuning in het kader van de Sociale Basis regeling 

Wij verwerken: 

  • Uw contactgegevens zoals naam, adres en geboortedatum, telefoonnummer en mailadres;  
  • Uw aanwezigheid bij de activiteiten. 

Wij ontvangen deze persoonsgegevens van uzelf. 

We delen gegevens alleen met derden als dit noodzakelijk is en in overleg met u. 

We bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is en vernietigen uw gegevens binnen 2-5 jaar na het laatste contact. 

 

Schuldhulpverlening 

Wij verwerken: 

  • Uw persoonsgegevens. Zoals naam, adres en geboortedatum, telefoonnummer en mailadres en BSN; 
  • Informatie over uw schulden; 
  • Informatie die verder van belang is voor uw situatie en voor zover van toepassing zoals uw woon-, werk-, en gezinssituatie. Afhankelijk van uw situatie kunnen dat ook andere gegevens zijn. Dat bespreken we met u. 
  • Hoe onze ondersteuning verloopt, hoe deze u heeft geholpen en hoe we deze hebben afgesloten. 

Wij ontvangen deze persoonsgegevens van:  

  • Uzelf;  
  • WPI als zij u naar ons verwijzen; 
  • De kredietbank bij een aanvraag voor een schuldsaneringskrediet of beroep op de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP);  
  • De rechtbank bij een beroep op de WSNP;  
  • Schuldeisers en andere ondersteunende partijen als deze nodig is om uw schuldenproblematiek op te lossen. 

We delen noodzakelijke gegevens van u met: 

  • Organisaties die betrokken zijn bij de schuldhulpverlening zoals organisaties voor inkomensbeheer, WPI, Kredietbank, schuldeisers, CJIB, rechtbank, etc.  
  • De gemeente Amsterdam in het kader van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening welke vormen van ondersteuning wij u hebben geboden, maar geen inhoudelijke informatie.  

Wij bewaren uw gegevens maximaal 5 jaar na afsluiting van uw dossier. 

Sociaal Raadslieden 

Wij verwerken: 

  • Uw persoonsgegevens zoals naam, adres en geboortedatum, telefoonnummer en mailadres.  
  • Informatie voor het beantwoorden van uw hulpvraag voor zover dat nodig is, zoals uw woon-, werk-, en gezinssituatie en uw gezondheids- en hulpverleningssituatie. Afhankelijk van uw hulpvraag kunnen dat ook andere gegevens zijn. Dat bespreken we met u. 
  • Hoe onze ondersteuning verloopt, hoe deze u heeft geholpen en hoe we deze hebben afgesloten. 

Wij ontvangen deze persoonsgegevens van uzelf en eventueel van andere organisaties als u daar toestemming voor heeft gegeven. 

We delen gegevens alleen met derden als dit noodzakelijk is en in overleg met u. 

We bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is en vernietigen uw gegevens na maximaal 5 jaar na het laatste contact. 

Vroegsignalering 

De Buurtteams voeren in opdracht van de gemeente Amsterdam Vroegsignalering uit. De gemeente Amsterdam is hierin de gegevensverantwoordelijke en het Buurtteam de verwerker.  

We verwijzen u daarom door naar de Privacy Verklaring van de gemeente Amsterdam. https://www.amsterdam.nl/privacy/specifieke/privacyverklaringen-werk-inkomen/voorkomen-schulden/  

 

Nieuwsbrief 

De organisatie verzorgt een nieuwsbrief om belangstellenden te informeren over haar werkzaamheden. 

  • Wij verwerken uw mailadres; 
  • Wij ontvangen dit adres van uzelf; 
  • Het abonneebestand van de nieuwsbrief wordt niet aan derden verstrekt; 
  • De gegevens worden voor de duur van 2 jaar bewaard.
 

Sollicitanten en stagiairs

Om de sollicitatieprocedure goed te laten verlopen, verwerkt Centram uw mailadres, telefoonnummer, naam en CV. Deze gegevens worden in principe vier weken bewaard, tenzij u toestemming geeft om deze langer te bewaren. Dit is nooit langer dan 1 jaar.

Hoe gaat Centram met uw persoonsgegevens om? 

Beveiliging 

Om uw privacy en de vertrouwelijkheid van uw gegevens te beschermen, treffen de Buurtteams passende technische en organisatorische maatregelen. Wij nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te voorkomen, zoals het toepassen van toegangsbeheer, firewalls en beveiligde servers en zijn in het bezit van het kwaliteitscertificaat ISO 27001 voor informatiebeveiliging. 

Vertrouwelijk 

We gaan ervan uit dat uw gegevens altijd vertrouwelijk van aard zijn. Iedere medewerker van het Buurtteam is daarom tot geheimhouding verplicht. Dit geldt eveneens voor derden die door het Buurtteam zijn ingehuurd of anderszins zijn aangesteld om werkzaamheden te verrichten. Personen die belast zijn met het uitvoeren van technische werkzaamheden op onze systemen zijn eveneens gehouden tot geheimhouding. Kortom iedereen die inzicht heeft in uw gegevens is belast met een geheimhoudingsplicht. 

Doorgeven van uw gegevens naar landen buiten de Europese Unie 

Het Buurtteam zal uw gegevens niet doorgeven aan een bedrijf of vestiging in een land buiten de Europese Unie, tenzij daarvoor een modelovereenkomst is gesloten of wanneer u een verklaring hebt getekend waarin u toestemming geeft voor de doorgifte. 

Wat zijn uw rechten? 

Wanneer Centram persoonsgegevens van u verwerkt, heeft u volgens de geldende regelgeving bepaalde rechten. Uw rechten zullen hieronder worden toegelicht.  

Wij stellen u op de hoogte als wij persoonsgegevens van u verwerken 

Centram verstrekt voor het verwerken van uw gegevens informatie aan u betreffende onze identiteit, over de doelen waarvoor en de manieren waarop wij uw gegevens verwerken, over de regels die daarop van toepassing zijn, over de rechten die u heeft en hoe u daar invloed op kunt uitoefenen.  

Deze informatieverstrekking kan achterwege blijven indien u reeds op de hoogte bent van de verwerking van uw gegevens of indien een mededeling aan u onmogelijk is of voor ons een onevenredige inspanning kost.  

Inzage in uw gegevens 

Bent u ingeschreven bij Centram en wilt u zien welke persoonsgegevens van u bij ons bekend zijn? Dan kunt u gebruikmaken van uw ‘Recht van inzage’. We verzoeken u wel specifiek aan te geven welke persoonsgegevens u graag wenst te ontvangen.  

Recht op rectificatie  

U heeft het recht om gegevens te rectificeren als uw gegevens onjuist of onvolledig zijn. Ook heeft u het recht de gegevens te rectificeren als de gegevens niet relevant zijn voor het doel waarvoor wij ze verwerken, of als uw gegevens in strijd met een wettelijk voorschrift door ons zijn verwerkt.  

Wij zullen de derde(n) die uw gegevens van ons hebben ontvangen op de hoogte stellen van een eventuele rectificatie, tenzij dit onmogelijk is of van ons onevenredig veel inspanning vraagt.  

Recht op gegevenswissing 

Daarnaast heeft u het recht om bepaalde gegevens te laten verwijderen. Bijvoorbeeld wanneer uw gegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor we ze hebben ontvangen, of als u bezwaar maakt tegen de verwerking, of wanneer uw gegevens onrechtmatig door ons zijn verwerkt. We kunnen echter niet altijd alle gevraagde gegevens verwijderen, omdat we verplicht (kunnen) zijn om bepaalde gegevens van u te bewaren. Denk hierbij aan BSN of een kopie van uw identiteitsbewijs. 

Recht op beperking van de verwerking 

Ook heeft u recht op beperking van de verwerking van uw gegevens. Het recht op beperking houdt in dat wij uw persoonsgegevens (tijdelijk) niet mogen verwerken en niet mogen wijzigen. Hiervan is sprake indien u de juistheid van de gegevens betwist, indien u van mening bent dat de persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden of indien u van mening bent dat de verwerking van uw persoonsgegevens door Centram onrechtmatig is.  

Recht van bezwaar  

Tegen verwerking van uw persoonsgegevens door Centram kunt u bezwaar maken indien uw persoonsgegevens worden gebruikt voor andere doeleinden dan noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst of noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting. Bijvoorbeeld als wij verslag doen van situaties die niet met uw hulpverlening te maken heeft.  

Recht op dataportabiliteit  

Wanneer u zelf uw persoonsgegevens aan ons heeft verstrekt, heeft u in bepaalde gevallen het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dit houdt in dat wij uw gegevens op gestructureerde, gangbare en machine leesbare wijze aan u zullen verstrekken, wanneer u ons daarom verzoekt.   

Hoe kunt u uw rechten uitoefenen? 

Als u gebruik wenst te maken van uw rechten, kunt u te allen tijde contact met onze privacy adviseur opnemen via : privacy@centram.nl of telefonisch via 020 – 557 3333, of door een brief aan ons te sturen, voorzien van uw naam, adres en telefoonnummer. Wij reageren binnen één maand op uw verzoek.  

Wij vragen u zich te legitimeren, aan de hand van een geldig legitimatiebewijs. Op die manier kunnen wij controleren of wij de persoonsgegevens aan de juiste persoon verstrekken.  

Buitensporige verzoeken met betrekking tot het verstrekken van informatie kunnen door ons worden afgewezen. Van buitensporige verzoeken is sprake wanneer u ons bijvoorbeeld meer dan gemiddeld en noodzakelijk benadert met informatieverzoeken. 

 

Toezicht op het verwerken van persoonsgegevens 

Functionaris Gegevensbescherming 

Centram heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). Deze houdt toezicht op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De belangrijkste taken van een FG zijn: 

  • Het intern toezicht houden op naleving van de AVG. 
  • Gevraagd en ongevraagd advies geven op alle privacy gerelateerde zaken. 
  • Beschikbaar zijn voor privacy vragen van betrokkenen (klanten en medewerkers). 
  • Contactpersoon zijn voor de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), bijvoorbeeld bij datalekken. 

Als u zorgen of klachten heeft over privacy die u niet met de buurteamorganisatie wilt bespreken, dan kun u direct contact opnemen met de FG via fg@centram.nl. 

Autoriteit Persoonsgegevens 

De regels over het beschermen van uw persoonsgegevens zijn vastgelegd de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet erop toe dat deze wet wordt nageleefd.  

Wanneer u van mening bent dat de bepalingen uit deze privacyverklaring niet of onvoldoende door ons worden nageleefd heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de AP. De contactgegevens van de AP zijn:  

Bezuidenhoutseweg 30 
2594 AV  Den Haag 

0900-2001201 

Melden van incidenten bij de AP 

Mocht er onverwachts blijken dat er toch iets niet goed is gegaan met de bescherming van uw persoonsgegevens, of we vermoeden dat dit het geval is, dan zullen wij dit melden bij de AP. Indien de inbreuk op uw persoonsgegevens voor u mogelijk ongunstige of nadelige gevolgen heeft, laten we u dit zo snel mogelijk weten.  

Over deze privacyverklaring

Centram kan deze privacyverklaring aanpassen. De laatste wijziging was op 10-2-2025. De meest recente versie vindt u altijd op www.centram.nl 

Heeft u vragen of opmerkingen over onze privacyverklaring? Neem dan gerust contact met ons op: 

Stichting Centram 

Privacy-adviseur 
Kloveniersburgwal 43 
1011 JW Amsterdam 

privacy@centram.nl
 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle activiteiten en nieuws.